ČetrasSkolas

9 VEIDI KĀ UZVEIKT PŪCI jeb KĀ VAR PALĪDZĒT BĒRNAM IEMĀCĪTIES AIZMIGT PAŠAM?

Autors: BKUS, pediatra – miega speciālistes Martas Celmiņas publikācija

Aizmigšanas traucējumi ir bieži sastopami bērniem dažādos vecumos, bet visbiežāk – 3-6 gadu vecumā. Daži bērni gulētiešanas laikā izdomā dažādus aizbildinājumus un rotaļas, bet citi sākumā iet gulēt, toties nepaliek savā gultā. Bērnus pašus šīs „miega problēmas” netraucē – lielākās galvassāpes tiek sagādātas vecākiem. Miegs ir dabiska nepieciešamība, bet „laba” iemigšana – bieži vien iemācīta spēja. Jāsaprot, ka nevar „likt” bērnam iet gulēt. Visticamāk, bērns ir apmierināts ar lietu kārtību, jo pretošanās gulētiešanai bieži vien nozīmē pastiprinātu vecāku uzmanību. Nav tādas „tabletes”, kas maģiski izzudinās miega traucējumus, bet Jūsvarat palīdzēt bērnam uzlabot gulētiešanas paradumus un tādā veidā – gan bērna, gan arī savu naktsmieru. Jārēķinās, ka „mācīšanās aizmigt” nozīmē jaunu spēju apgūšanu, un tas savukārt prasa laiku un pacietību.

1. Pieturieties pie noteikumiem! Bērniem visbiežāk nav izteiktas disciplīnas sajūtas (un palikt nomodā un spēlēties ir daudz interesantāk), tādēļ vecākiem jāizveido strukturizēta dienas kārtība – arī gulētiešanas laiks. Šāda veida rutīna palīdz iemācīties kontrolēt savu laiku. Paredzami notikumi palīdz arī izvairīties no stresa.

2. Paskaidrojiet jaunos noteikumus bērnam! Pirms sākat mainīt gulētiešamas paradumus, pārrunājiet tos ar bērnu! Sarunai nevajadzētu būt pārāk garai vai sarežģītai. Jāņem vērā, ka, iespējams, bērns protestēs, bet ignorējiet niķus un pieturieties pie saviem noteikumiem!

3. Izveidojiet pastāvīgu gulētiešanas laiku! Gulētiešanas un celšanās laikiem vajadzētu būt tādiem pašiem gan bērnudārza/skolas dienās, gan brīvdienās. Ievērojiet bērna miegainības pazīmes un rīkojieties saskaņā ar tām! Dažkārt vecāki gulētiešanas laiku nosaka agrāku nekā bērna „iekšējaispulkstenis”, tādēļ gulētiešanas laiks var sagādāt raizes.

4. Izveidojiet gulētiešanas rutīnu! Bērniem nepieciešama rutīna – paredzamas darbības, kas ļauj saprast, kas notiks tālāk. Tas palīdz izvairīties no lieka stresa. Izveidojiet nomierinošu rituālu pirms gulētiešanas, kas palīdzēs sagatavoties miegam! Piemēram – vannošanās, pidžamma, dziesmiņa. Gulētiešanas rituālu sāciet vienā un tajā pašā laikā gan darba dienās, gan brīvdienās, lai neizjauktu diennakts ritmu. Pēdējām darbībām vajadzētu būt jau bērna istabā/bērna gultiņā. Pirms miega noteikti nevajadzētuizmantot ekrānus (piemēram, televizoru, planšeti, telefonu) – gulēt traucēs ne tikai gaisma, bet arī uzmundrinošais saturs.

5. Ignorējiet protestus pret gulētiešanu! Neiesaistieties diskusijās un nestrīdieties, jo tas tikai vēl pastiprinās gulētiešanas traucējumus. Mierīgi, bet noteikti paskaidrojiet, ka laiks iet gulēt un turpiniet ikvakara rutīnu!

6. Lieciet bērnu gultā miegainu, bet nomodā! Pēc gulētiešanas rutīnas novēliet bērnam labu nakti un dodieties ārā no istabas, pirms bērns vēl ir aizmidzis – tas naktī palīdzēs aizmigt arī bez vecāka klātbūtnes.

7. Neieslēdziet bērnu istabā! Tas var bērnu biedēt. Atrašanās savā gultiņā un istabā vajadzētu asociēties ar atpūtu un miegu, nevis sodu.

8. Piesaistiet palīgus! Bērns saprot, kā var uzvesties ar dažādiem cilvēkiem. Dažkārt ir tā, ka mājās bērns niķojas un nevēlas iet gulēt, bet pie vecvecākiem guļ mierīgi. Ja parasti bērnu liek gulēt,piemēram, mamma, tad ir gulētiešanas apmācībā ir vērts iesaistīt tēti vai vecvecākus. Viņiem būs vieglāk uzstādīt jaunus noteikumus.

9. Atalgojiet bērnu, par labu gulēšanu iepriekšējā naktī! Var izmantot uzlīmes, uzslavas, varbūt kādu našķi brokastīs. Ja kaut kas nav sanācis tā, kā vajag – nevajag to pieminēt. Labāk uzmanību pievērst pozitīvajam, nevis neveiksmēm.

Saņem jaunumus savā pastkastītē

Kvalitatīva informācija vienmēr ir vērtība! Mēs piedāvājam jaunumus tavā pastkastītē par aktualitātēm bērnu audzināšanā un izglītošanā, jo mēs esam pārliecināti, ka izglītoti vecāki ir laimīgas bērnības atslēga.

Scroll to Top

Pieraksties jaunumiem